PŘÍPRAVA NA PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY NA ČTYŘLETÁ GYMNÁZIA A STŘEDNÍ ŠKOLY 2024/25
kurz je určen žákům 9. ročníku základních škol
I.cyklus 2024/25 — od 9. 9. do 16. 12. 2024 — 13 x 2 vyučovací hodiny.
Cena kurzu (13 x 2 hodiny): 4 600,- Kč
Přihlaste se již dnes! Kurzy se začínají plnit.
Další důležité informace o kurzu:
I. cyklus kurzu k přijímacím zkouškám na střední školy a čtyřletá gymnázia:
- pondělí od 09.09.2024 do 16.12.2024 (13 x 2 vyučovací hodiny) - od 15:45 do 17:15 - kapacita naplněna
- pondělí od 09.09.2024 do 16.12.2024 (13 x 2 vyučovací hodiny) - od 17:20 do 18:50 - kapacita naplněna
- středa od 11.09.2024 do 18.12.2024 (13 x 2 vyučovací hodiny) - od 15:45 do 17:15 - kapacita naplněna
- pátek od 13.09.2024 do 20.12.2024 (13 x 2 vyučovací hodiny) - od 14.45 do 16.15 - kapacita naplněna
- Pro velký zájem otevíráme ještě jednu skupinu - středa od 17.20 do 18.50 - posledních 6 volných míst.
- Celkem 13 x 2 vyučovací hodiny v délce 90 minut (26 vyučovacích hodin) + 2 vyučovací hodiny českého jazyka a literatury zdarma.
- Střídáme seminář z matematiky (7 x 2 vyučovací hodiny) - lichý týden
- a seminář z českého jazyka a literatury (6 x 2 vyučovací hodiny) - sudý týden + 1 x 2 vyučovací hodiny zdarma (celkem tedy rovněž 7 x 2 vyučovací hodiny).
- Výuka probíhá ve skupinkách s individuálním přístupem vysoce kvalifikovaných lektorů.
- Pravidelné testování - písemný test z českého jazyka a matematiky.
- Střídavá výuka češtiny a matematiky = 4 600 Kč za oba předměty dohromady v I. cyklu.Výukové a vlastní doplňkové materiály jsou u nás zdarma.
II. cyklus kurzu k přijímacím zkouškám navazuje ihned v týdnu od 02.01.2025 a končí v týdnu od 07.04.2025. Přednost v těchto kurzech mají žáci, kteří absolvují I. cyklus. Je jim vyhrazen stejný den a čas v dané skupině, kterou si vyberou pro I. cyklus.
Osnova kurzu — ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
Absolvent našeho kurzu si osvojí:
1) pravidla českého pravopisu
- ovládá lexikální, morfologický a syntaktický pravopis (včetně psaní interpunkce);
2) slovní zásoba, tvoření slov
- postihne význam pojmenování v daném kontextu;
- postihne význam známých přísloví, rčení, pořekadel, pranostik, doplní jejich chybějící část;
- nahradí slova přejatá českými ekvivalenty;
- rozliší původní i přenesený význam slova, rozpozná v textu ustálené slovní spojení, uvede jeho význam;
- porovná významy pojmenování, rozliší slova významově nadřazená, podřazená, souřadná;
- rozliší slova jednoznačná a mnohoznačná;
- přiřadí k vybraným pojmenováním synonyma a antonyma, rozezná homonyma;
- rozezná slova citově zabarvená a zdrobněliny;
- orientuje se ve vrstvách národního jazyka, rozliší spisovné a nespisovné jazykové prostředky (obecná čeština, jazykové prostředky hovorové a archaické, nářečí, slang, argot);
- rozezná slova příbuzná;
- rozliší slovo, slabiku, hlásku (samohlásku, souhlásku, dvojhlásku);
- určí způsob, kterým bylo slovo vytvořeno (odvozování, skládání, zkracování);
- orientuje se ve stavbě slov (předpona, kořen, přípona, koncovka);
3) skladba
- rozliší věty podle postoje mluvčího, správně zaznamená interpunkci na konci věty;
- rozliší větu jednočlennou, dvoučlennou a větný ekvivalent;
- rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak;
- určí základní i rozvíjející větné členy (podmět holý a rozvitý, vyjádřený, nevyjádřený, všeobecný; přísudek holý a rozvitý, slovesný, jmenný a jmenný se sponou; přívlastek postupně rozvíjející, shodný a neshodný, těsný a volný; předmět; doplněk; příslovečné určení místa, času, způsobu, míry, příčiny, účelu, podmínky, přípustky), rozezná několikanásobné větné členy;
- rozliší souvětí souřadné a podřadné, určí druhy vět vedlejších, určí poměr mezi souřadně spojenými větnými členy a mezi souřadně spojenými větami (slučovací, vylučovací, odporovací, stupňovací, příčinný, důsledkový);
- přiřadí graf zaznamenávající syntaktické vztahy ve větě a souvětí konkrétnímu větnému celku;
- užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí spojovací výraz v souvětí tak, aby smysl zůstal zachován;
- rozpozná větu uvozovací, rozliší řeč přímou a nepřímou, převede správně nepřímou řeč do řeči přímé a naopak;
- identifikuje nedostatky ve výstavbě větných celků, případně chybný větný celek opraví;
4) tvarosloví
- určí ohebné i neohebné slovní druhy;
- určí pád, číslo, rod a vzor podstatných a přídavných jmen;
- určí druh přídavných jmen, zájmen a číslovek;
- ovládá stupňování přídavných jmen a příslovcí;
- určí pád, číslo a rod zájmen a číslovek;
- určí mluvnické kategorie sloves (osoba, číslo, způsob, čas, slovesný rod a vid);
- vyhledá složené tvary slovesa;
- rozliší příslovečnou spřežku a správně ji napíše;
- rozliší spojky souřadicí a podřadicí, správně je užívá při tvorbě souvětí;
- utvoří správný tvar slova podle zadaných tvaroslovných kategorií;
- nalezne v daném kontextu chybný tvar slova, případně ho opraví;
- porozumění textu
- prokáže porozumění textu včetně nepísmenných typů textu (tabulka, graf aj.);
- rozezná hlavní myšlenku textu;
- vystihne nadpis textu na základě hlavní myšlenky textu;
- rozliší podstatné informace od nepodstatných;
- nalezne v textu klíčová slova a obsahové jádro sdělení;
- posoudí úplnost či neúplnost sdělení;
- porovná informace z různých zdrojů;
- odliší fakta od domněnek, názorů, hodnocení autora (objektivní a subjektivní sdělení);
- rozezná v textu prvky manipulace a nadsázky;
6) slohová výchova
- uspořádá text podle textové návaznosti;
- odhadne pokračování textu nebo doplní jeho předcházející část;
- rozliší základní slohové postupy, rozezná hlavní funkci a účel textu;
- rozezná základní slohové útvary a žánry (blahopřání, osobní a úřední dopis, diskuse, dotazník, e-mail, charakteristika, inzerát, líčení, návod k použití, objednávka, oznámení, popis děje, popis místa, popis pracovního postupu, popis předmětu, pozvánka, přihláška, referát, reklamní text, úvaha, výklad, výpisek, vypravování, vzkaz, zpráva, žádost, životopis);
- respektuje charakter komunikační situace (najde slovo nevhodně užité vzhledem k dané komunikační situaci a nahradí je vhodnějším);
- posoudí, který text je vzhledem k dané komunikační situaci vhodnější;
7) literární výchova
- používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů (téma, kompozice, próza, poezie, postava, verš, volný verš, rým, rytmus, metafora, personifikace, přirovnání, kontrast);
- orientuje se v literárních druzích (lyrika, epika, drama);
- rozezná základní literární žánry (anekdota, báje, bajka, balada, báseň, epigram, epos, hádanka, komedie, komiks, legenda, pohádka, pověst, povídka, román, romance, rozpočítadlo, říkanka, tragédie, nonsensová, dobrodružná a humoristická literatura, literatura fantasy a sci-fi, ústní lidová slovesnost);
- rozliší literaturu uměleckou a věcnou;
- rozliší umělecký text od neuměleckého, rozezná různé typy neuměleckých textů.
Osnova kurzu — MATEMATIKA
Absolvent našeho kurzu:
1) Číslo a proměnná
- rozlišuje pojmy umocňování a odmocňování, určuje zpaměti druhou mocninu čísel 1–15 a druhou odmocninu těchto mocnin, určuje mocniny čísel 10, 100, 1 000, desetiny, setiny a tisíciny a odmocniny těchto mocnin, určuje písemně druhou mocninu přirozených a desetinných čísel, ovládá pravidla pro umocňování a odmocňování zlomku a součinu dvou čísel, určuje hodnotu číselného výrazu s druhou mocninou a odmocninou, využívá geometrický význam druhé mocniny v praxi
- objasní a používá základní pojmy finanční matematiky (jistina, úroková míra, úrok, úrokovací doba, daň, inflace), vypočítá úrok z vkladu za jeden rok a daň z úroku, získá základní informace o půjčkách a úvěrech, řeší aplikační úlohy na procenta
- vysvětlí pojem proměnná, výraz s proměnnou, člen výrazu, rovnost dvou výrazů, jednočlen, mnohočlen, zapíše slovní text pomocí výrazů s proměnnými (a opačně), vypočte hodnotu výrazu pro dané hodnoty proměnných, provádí početní operace (sčítání, odčítání, násobení) s mnohočleny, kde výsledný mnohočlen je nejvýše druhého stupně, provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vytýkání, umocní dvojčleny a rozloží dvojčleny na součin pomocí vzorců (a + b)2, (a – b)2, a2 – b2, určí hodnotu výrazu
- řeší lineární rovnice pomocí ekvivalentních úprav a provádí zkoušku správnosti řešení rovnice, rozhodne, má-li rovnice jedno řešení, nekonečně mnoho řešení, nebo nemá řešení, sestaví rovnici ze zadaných údajů slovní úlohy
- řeší soustavu dvou rovnic se dvěma neznámými metodou dosazovací a sčítací, řeší slovní úlohy z praxe, provede rozbor úlohy, pro řešení zvolí známý algoritmus nebo řeší úlohu úsudkem, provede zkoušku správnosti řešení
- matematizuje reálné situace užitím rovnic, při řešení úloh označí neznámou, sestaví a vyřeší rovnici, posoudí reálnost výsledku a ověří ho zkouškou do zadání
- 2 Závislosti, vztahy a práce s daty
- používá s porozuměním základní statistické pojmy (statistický soubor, statistický znak, statistické šetření), určí četnost, aritmetický průměr, používá výsledky jednoduchého statistického šetření, zvolí vhodnou tabulku a vhodný diagram k jejich znázornění, k reprezentaci dat volí vhodný typ grafu
- posoudí typ závislosti mezi dvěma veličinami (přímá, nepřímá úměra, lineární funkce), uvede příklady z běžného života, určí hodnoty funkce, vyjádří přímou a nepřímou úměrnost a lineární funkci tabulkou, rovnicí a grafem, odhalí funkční vztah v textu úlohy, využívá znalostí o funkcích k řešení praktických úloh
3) Geometrie v rovině a prostoru
- provádí rozbor dané situace pomocí náčrtku, využívá potřebnou matematickou symboliku a posuzuje reálnost získaného výsledku
- používá s porozuměním pojmy odvěsna a přepona v pravoúhlém trojúhelníku, pomocí Pythagorovy věty počítá délky stran v pravoúhlém trojúhelníku, aplikuje Pythagorovu větu v tělesech (výpočet délky hrany, tělesové a stěnové úhlopříčky v kvádru a krychli), řeší praktické úlohy s využitím Pythagorovy věty
- definuje a sestrojí kružnici a kruh s daným poloměrem nebo průměrem a středem v daném bodě, určí vzájemnou polohu kružnice a přímky (tečna, sečna, vnější přímka), vzájemnou polohu dvou kružnic, průsečíky a body dotyku
- účelně používá přibližnou hodnotu čísla π (desetinné číslo, zlomek), vypočítá obvod a obsah kruhu a délku kružnice pomocí vzorců
- pomocí množiny všech bodů dané vlastnosti charakterizuje osu úhlu, osu úsečky a sestrojí je, využívá Thaletovu kružnici při řešení úloh, sestrojí tečnu ke kružnici z bodu vně kružnice, narýsuje kružnici opsanou a vepsanou trojúhelníku
- dodržuje zásady rýsování, používá pravítko s měřítkem, trojúhelník s ryskou, kružítko a úhloměr
- sestrojí rovinné útvary dle zadaných prvků, při řešení konstrukční úlohy provádí rozbor úlohy, náčrt, diskusi o počtu řešení, zapisuje postup konstrukce s využitím matematické symboliky (případně ji kombinuje se slovním vyjádřením)
- rozlišuje shodné a podobné rovinné útvary, určí poměr podobnosti z rozměru útvaru a na základě poměru podobnosti určí rozměry útvarů, využívá věty o podobnosti trojúhelníků (věta sss, uu, sus)
- charakterizuje jehlan a kužel, načrtne a sestrojí jehlan ve volném rovnoběžném promítání, zobrazí těleso při pohledu shora, zepředu, zdola, zprava atd., využívá při řešení úloh metrické a polohové vlastnosti jehlanu a kužele, odhaduje a vypočítá objem a povrch jehlanu a kužele, narýsuje síť jehlanu a kužele
- charakterizuje rotační válec, odhaduje a vypočítá objem a povrch válce, načrtne a sestrojí síť válce
- řeší aplikační slovní úlohy s využitím osvojených znalostí o válci a kouli, při řešení úloh provede rozbor úlohy a náčrt, vyhodnotí reálnost výsledků
- využívá měřítko mapy (plánu) a podobnost při řešení slovních úloh k určení skutečných rozměrů a naopak
4) Nestandardní aplikační úlohy a problémy
- řeší úlohy úsudkem a zapisuje a zdůvodní způsob řešení
- při řešení jednoduchých praktických problémů a modelových situací užívá i standardních algoritmů, např. užití rovnic
- řeší jednoduché strategické a kombinatorické úlohy bez použití kombinatorických vzorců
- při řešení netradičních geometrických úloh užívá prostorové představivosti, modelů, náčrtků, schémat apod.
- užívá komplexních poznatků a dovedností z různých tematických a vzdělávacích oblastí
Přihláška do kurzu
Níže prosím vyplňte přihlášku a zvolte si kurz, o který máte zájem.